Ayurveda

Βασική Φιλοσοφία

Το πρώτο μυστικό που πρέπει να γνωρίζουμε για την τέλεια υγεία είναι ότι πρέπει να την επιλέξουμε. Μπορούμε να έιμαστε τόσο υγιείς όσο νομίζουμε ότι έχουμε τη δυνατότητα να είμαστε. Για να αποκτήσουμε υγεία, χρειαζόμαστε μια νέου είδους γνώση, βασισμένη σε μια βαθύτερη έννοια της ζωής. Σπουδαία πηγή τέτοιας γνώσης αποτελεί η Αγιουρβέδα, ένα πανάρχαιο παραδοσιακό σύστημα προληπτικής ιατρικής, θεραπευτικής ιατρικής και υγιούς τρόπου ζωής, αναγνωρισμένο από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, που ξεκίνησε από την Ινδία 5.000 χρόνια πριν, μεταφέροντας τη συλλογική σοφία των οραματιστών από γενιά σε γενιά.

 

     Η λέξη Ayurveda προέρχεται από δύο σανσκριτικές λέξεις: Ayus, που σημαίνει υγεία - ζωή και Veda που σημαίνει επιστήμη - γνώση. Έτσι συνήθως μεταφράζεται ως "Η επιστήμη της ζωής". Είναι ένα ολιστικό σύστημα υγείας και διεθνώς αποκαλείται ως "The Mother of All Healing Arts". Στόχος της είναι τελικά να ελέγχουμε τη ζωή μας, χωρίς την παρεμβολή των ασθενειών ή της γήρανσης. Η κατευθυντήρια αρχή της είναι ότι ο νους ασκεί την πιο βαθιά επίδραση στο σώμα και ότι η απελευθέρωση από τις ασθένειες εξαρτάται από την εξισορρόπηση της δικής μας συνεοδητότητας και την προέκταση αυτής της ισορροπίας στο σώμα. Έτσι δημιουργείται μία ανώτερη κατάσταση υγείας. Η Αγιουρβέδα, ανάμεσα στ' άλλα, μας καθοδηγεί στο να στρέψουμε το βλέμμα μας εσωτερικά για να βρούμε αυτήν την ανεκτίμητη κατάσταση μέσα μας. Επιπλέον, η πανάρχαια αυτή ιατρική σχολή μετέφερε από γενιά σε γενιά βοτανολογικές συνταγές, που χρισημοποιούνταν πολλούς αιώνες πριν την κατασκευή των πυραμίδων, για τη θεραπεία των ασθενών.

 

Η Αγιουρβέδα έχει εφαρμογή σε κάθε τόπο, σε κάθε εποχή

και απευθύνεται σε κάθε άνθρωπο

που θέλει να γνωρίσει την Αληθινή του Φύση.


 

     Οι ολοκληρωμένες αγιουρβεδικές θεραπευτικές μέθοδοι ανέκαθεν γοήτευαν τους γιατρούς και τους θεραπευτές. Λέγεται ότι ο Ιπποκράτης, ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της αρχαιοελληνικής Ιαρικής, είχε εμπνευστεί από την αγιουρβεδική διδασκαλία. Αποτέλεσε επίσης το θεμέλιο αρχαίων αιγυπτιακών  και θιβετιανών μεθόδων θεραπείας. Πρόκειται για ένα σύστημα προληπτικής και θεραπευτικής ιατρικής.


     Η Αγιουρβέδα αντιμετωπίζει τον άνθρωπο σαν ολότητα, εξετάζοντας τη φύση του και στα τρία επίπεδα ύπαρξης (σωματικό-νοητικό-ψυχικό). Εξετάζει τις ασθένειες από μία ολιστική σκοπιά, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως η διατροφή, το περιβάλλον (έμψυχο και άψυχο) είτε στο σπίτι μας είτε στη δουλειά μας,τον τρόπο ζωής μας και τον τρόπο σκέψης μας, την κληρονομικότητα. Στόχος της είναι η υγιεινή διαβίωση και μακροζωία σε συνδυασμό με την πνευματική εξέλιξη και επιτυχία.

     Οι συνδυασμοί των 5 στοιχείων από τα οποία αποτελείται το σώμα μας (αιθέρας, αέρας, φωτιά, νερό, γή) διαμορφώνουν τα doshas (τις ολοκληρωμένες αρχές που ελέγχουν όλες τις σωματικές και πνευματικές λειτουργίες) Vata, Pitta, Kapha. Η ισορροπία τους θεωρείται στην Αγιουρβέδα βασική προυπόθεση για την τέλεια υγεία. Παράγοντες ισορροπίας τους αποτελούν: η διατροφή, η κίνηση, ο τρόπος ζωής και ο τρόπος σκέψης. Απο τη στιγμή που γεννιέται ένας άνθρωπος τα Doshas που υπάρχουν ήδη μέσα του, βρίσκονται σε μία χαρακτηριστική γι αυτόν σχέση, όσον αφορά τα σωματικά και πνευματικά χαρακτηριστικά του. Γι αυτόν τιν λόγο στην Αγιουρβέδα μιλάμε για συγκεκριμένο Αγιουρβεδικό τύπο ή ιδιοσυγρασία. Αυτός ο διαχρισμός μας επιτρέπει να μιλάμε για πιθανή φιλασθένεια του κάθε ατόμου και εξηγεί τις εκάστοτε αντιδράσεις του στην διατροφή, στα εξωτερικά ερεθίσματα, στο κλίμα και στις συνθήκες ζωής. Υπάρχουν λοιπόν 10 αγιουρβεδικοί τύποι: Vata, Pitta, Kapha και οι συνδυασμοί τους.

     Η πρόληψη παίζει αποφασιστικό ρόλο στην αγιουρβεδική ιατρική, η οποία λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους της ανθρώπινης ζωής, τη βαθιά κατανόηση της φύσης του κάθε ανθρώπου και την προσπάθειά του να εναρμονισθεί με τους ρυθμούς της Δημιουργίας. Ανάλογα ποικίλες είναι και οι θεραπευτικές προσεγγίσεις. Λαμβάνοντας σαν δεδομένο ότι σε κάθε άνθρωπο υπάρχει ένας χώρος απόλυτης υγείας, ο οποίος βρίσκεται στο βαθύτερο επίπεδο της συνείδησής του,χρησιμοποιούνται διάφορες θεραπευτικές μέθοδοι για να προσεγγίσουμε αυτήν την εσωτερική πηγή και να αποκαταστήσουμε αυτήν την αρμονική ισορροπία σώματος, πνεύματος και ψυχής. Αν επαναφέρουμε αυτήν την ισορροπία το samhita τότε απελευθερώνονται δυνάμεις που μας βοηθούν να θεραπευτούμε μόνοι μας κι έτσι κάνουμε χρήση του δικού μας «εσωτερικού φαρμακείου». Επίσης υπάρχουν πολλές αγιουρβεδικές θεραπείες που βοηθούν τον άνθρπο να αυτοθεραπευθεί (Αγιουρβεδική φυτοθεραπεία, αρωματοθεραπεία, μουσικοθεραπεία, χρωματοθεραπεία, δίαιτα, σωματικές ασκήσεις-γιόγκα).

     Υιοθετώντας την αγιουρβεδική προσέγγιση δεν εγκαταλειπουμε την συμβατική, αλλά την επεκτείνουμε. Το μίγμα της Αγιουρβέδα και της Δυτικής ιατρικής φέρνει κοντά την αρχαία σοφία και την σύγχρονη επιστήμη, που και τα δύο έχουν αποδειχθεί απολύτως συμβατά .

     «Ο άνθρωπος είναι υγιής όταν οι λειτoυργίες του σώματος όπως ο μεταβολισμός, η πέψη, η συνοχή των ιστών και οι απεκκρίσεις βρίσκονται σε ισορροπία και όταν η ψυχή, οι αισθήσεις και το πνεύμα βρίσκονται σε μόνιμη κατάσταση εσωτερικής ευτυχίας.» (Sushruta, 750π.Χ)

 

Ιστορία και Φιλοσοφία

Η Αγιουρβέδα θεωρείται το παλαιότερο καταγεγραμμένο θεραπευτικό σύστημα στον κόσμο.  Επί 5.000 χρόνια, χιλιάδες γιατροί την χρησιμοποίησαν  για τη θεραπεία εκατομμυρίων ασθενών.  Πρόκειται για ένα αποδεδειγμένα αποτελεσματικό σύστημα πρόληψης και θεραπείας.  Στόχος της Αγιουρβέδα είναι η διατήρηση της υγείας κυρίως μέσα από την επίτευξη της ισορροπίας και της αρμονίας και όχι της καταπολέμησης της ασθένειας.  Τονίζεται ότι η πρόληψη είναι καλύτερη από τη θεραπεία.  Η Αγιουρβέδα αναγνωρίζει τη σημασία της φυσικής ισορροπίας, της συναισθηματικής απελευθέρωσης, της ψυχικής υγείας, της περιβαλλοντικής προστασίας και της πνευματικής προόδου για τη συνολική εικόνα της υγείας.  Η Αγιουρβέδα είναι το μοναδικό σύστημα ιατρικής που αναγνωρίζει δέκα διαφορετικούς μεταβολικούς τύπους.
  Η Δυτική ιατρική έχει σημειώσει μεγάλες επιτυχίες σε περιπτώσεις τραυματισμών, φροντίδας οξέων και επειγόντων περιστατικών.  Ωστόσο, όλοι εμείς στη Δύση υποφέρουμε κυρίως από αυτοάνοσες ασθένειες όπως αρθρίτιδα, αλλεργίες, καρδιακά νοσήματα, καρκίνο, ακόμα και εξαρτήσεις διαφόρων τύπων.  Επειδή η Αγιουρβέδα είναι ένας θησαυρός που περικλείει κάθε είδους γνώση, η οποία γνώση χρησιμοποιεί όμως χαμηλής τεχνολογίας θεραπευτικές προσεγγίσεις, είναι ένα σύστημα που μπορεί να εφαρμοστεί σε όλους τους ανθρώπους και τα κλίματα.  Χρησιμοποιώντας φυσικές δυνάμεις όπως θερμότητα, κρύο, φως, βότανα, τρόφιμα, ανόργανα στοιχεία, άσκηση και νοητικές και συναισθηματικές ασκήσεις μέσω του διαλογισμού, η Αγιουρβέδα μπορεί να αποτελέσει τη βάση μιας παγκόσμιας ιατρικής, στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλοι και θα είναι προσιτή σε όλους.
  Η Αγιουρβέδα είναι η σύγχρονη μόδα της εναλλακτικής ιατρικής, και χιλιάδες άνθρωποι συνωστίζονται να ακούσουν τον συγγραφέα Δρ. Τσόπρα, ο οποίος έχει σημειώσει τεράστια εμπορική επιτυχία, και επισκέπτονται τις Αγιουρβεδικές κλινικές σε όλο τον κόσμο.  Η Αγιουρβέδα διαθέτει διάφορα επίπεδα θεραπευτικής αντιμετώπισης.  Στο βασικό της επίπεδο, οι ασθενείς μπορούν να φροντίζουν μόνοι τον εαυτό τους ακολουθώντας απλές διατροφικές επιλογές και κάνοντας κάποιες αλλαγές στον τρόπο ζωής τους, αφού κατανοήσουν πρώτα το μεταβολικό τύπο τους και τα έμφυτα δυνατά και αδύναμα σημεία τους, ενώ η χρήση αιθέριων ελαίων μπορεί να αποτελέσει ισχυρό συστατικό στην επίτευξη της αυτοθεραπείας.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Η Αγιουρβέδα ανακαλύφθηκε και αναπτύχθηκε από κάποιους αρχαίους Ινδούς σοφούς που ονομάζονται «Rishis».  Λόγω της σχέσης που είχαν αναπτύξει (συνδετικότητα) τόσο με τον πνευματικό όσο και με το φυσικό κόσμο, ήταν σε θέση να διακρίνουν την βασική φύση του σύμπαντος καθώς και τη θέση που κατείχε ο άνθρωπος μέσα σε αυτό.  Ανέπτυξαν μια προφορική παράδοση γνώσεων που ήταν ρευστή και επέτρεπε την ανάπτυξη.  Καθώς λοιπόν ανακαλύπτονταν ολοένα και περισσότερες νέες θεραπείες και μέσα από το εμπόριο εισέρχονταν νέες πληροφορίες από άλλους πολιτισμούς, δημιουργήθηκε η Αγιουρβέδα.  Οι Rishis ήταν επιστήμονες οι οποίοι επέφεραν τεράστιες προόδους στους τομείς της χειρουργικής, της βοτανικής ιατρικής, τις θεραπευτικές δράσεις των ανόργανων στοιχείων και μετάλλων, την άσκηση, τη φυσιολογία, την ανθρώπινη ανατομία και την ψυχολογία.  Οι χειρουργικές επεμβάσεις που εκτελούσαν περιλάμβαναν δύσκολες διαδικασίες, όπως Καισαρική τομή (η οποία εκτελείται με επιτυχία στη Δύση μόλις τα τελευταία 100 χρόνια).  Αυτές οι πληροφορίες που επί αιώνες ολόκληρους μεταβιβάζονταν προφορικά από το δάσκαλο στο μαθητή, όταν ανακαλύφθηκε ο γραπτός λόγος καταγράφηκαν στα έργα Rig Veda (4500 χρόνια πριν), Atharva Veda (3200 χρόνια πριν) και άλλα.
  Καθώς οι γνώσεις της Αγιουρβέδα διαδόθηκαν σταδιακά και σε άλλους πολιτισμούς, αναγνωρίσθηκε η προσαρμοστικότητά της και πολύ συχνά ενσωματώνεται στις τοπικές μορφές ιατρικής.
  Η Αγιουρβέδα επέδρασε βαθύτατα στην ιατρική του Θιβέτ, της Κίνας, της Περσίας, της Αιγύπτου, της Ελλάδας, της Ρώμης και της Ινδονησίας.
  Ωστόσο, η πορεία της Αγιουρβεδικής ιατρικής αναστάλθηκε στην Ινδία κατά την περίοδο της Βρετανικής αποικιακής κυριαρχίας.  Το 1833, η East India Company έκλεισε και απαγόρευσε τη λειτουργία όλων των Αγιουρβεδικών σχολών.  Για σχεδόν 100 χρόνια, η Αγιουρβέδα ήταν γνωστή ως «η ιατρική των φτωχών», και εφαρμοζόταν μόνο σε αγροτικές περιοχές όπου η Δυτική ιατρική ήταν εξαιρετικά ακριβή ή μη διαθέσιμη.
  Με την ανεξαρτησία της Ινδίας, η Αγιουρβέδα ήρθε πάλι στο προσκήνιο για να κερδίσει αυτή τη φορά ομότιμη θέση με τη «Δυτική Ιατρική».  Σήμερα, το 70% του πληθυσμού της Ινδίας φροντίζει την υγεία του με τον Αγιουρβεδικό τρόπο.  Το 1978, σε μια διάσκεψη που έγινε σχετικά με την Ιατρική του Τρίτου Κόσμου με την υποστήριξη του Διεθνούς Οργανισμού Υγείας (WHO) των Ηνωμένων Πολιτειών, κατέληξαν ότι η Αγιουρβέδα είναι το καλύτερο σύστημα ιατρικής για τις υπό ανάπτυξη χώρες.  Υπάρχει μάλιστα βάσιμη ελπίδα ότι θα δημιουργηθεί μια παγκόσμια ιατρική με βάση την Αγιουρβέδα, εφόσον το χαμηλό κόστος της, η χρήση τοπικών βοτάνων και φαρμάκων, η προσαρμοστικότητά της σε κάθε είδους κλίμα και η ελάχιστή εξάρτησή της από φαρμακευτικά προϊόντα είναι ευνοϊκές πτυχές για τους πληθυσμούς όλου του κόσμου.  Έτσι, τα Δυτικά, τα Κινέζικα και τα παραδοσιακά ιθαγενή θεραπευτικά μέσα θα μπορούν να συνδυάζονται αρμονικά και σωστά σε κάθε τόπο.

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

Η Αγιουρβεδική θεωρία πιστεύει ότι η υγεία είναι αποτέλεσμα της αρμονίας που έχει μέσα του το άτομο.  Για να είστε υγιής, πρέπει ανάμεσα στο σκοπό της ύπαρξής σας, τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις φυσικές πράξεις σας να κυριαρχεί απόλυτη αρμονία.  Παρόλο που ο σκοπός σας μπορεί να είναι ειρηνικός, εάν οι σκέψεις σας είναι γεμάτες φόβο και τα αισθήματά σας αρνητικά, τότε το σώμα σας μπορεί να εκδηλώσει κάποια ασθένεια ως ένα «σημάδι αφύπνισης για αλλαγές».  Στην Αγιουρβέδα, η εκδήλωση της ασθένειας θεωρείται στην ουσία καλό σημάδι, επειδή αποκαλύπτει μια παλαιά κρυμμένη πτυχή του εαυτού σας… μια πτυχή που πρέπει να θεραπευτεί.  Υγεία σημαίνει αρμονία σε όλους τους τομείς της ζωής.  Η εσωτερική αρμονία εκδηλώνεται επίσης ως αρμονία με την οικογένεια, τους φίλους, τους συνεργάτες, την κοινωνία και τη φύση.
  Πολύ συχνά, το πρώτο ερώτημα που μπορεί να σας υποβάλλει ένας Αγιουρβεδικός γιατρός είναι: «Ποιος είναι ο σκοπός της ζωής σου;  Και ποια είναι η πιο σωστή για σένα μορφή του (εργασία, δραστηριότητα, κλπ);  Πως είναι οι σχέσεις σου;».  Εάν υπάρχει αρμονία σε αυτούς τους τομείς, η φυσική θεραπεία γίνεται πολύ ευκολότερη.

  Στόχος της Αγιουρβέδα είναι η πραγματική απελευθέρωση από το θάνατο και την ασθένεια, η απόλαυση μιας αδιάκοπης φυσικής, νοητικής και πνευματικής ευτυχίας και ολοκλήρωσης.  Μπορεί να προκαλεί έκπληξη, αλλά σύμφωνα με την Αγιουρβεδική φιλοσοφία, η απόλαυση είναι ένας από τους σκοπούς της ζωής.  Ωστόσο μπορεί να χάσετε την δυνατότητα της απόλαυσης εάν επιδίδεστε σε καταχρήσεις - και η ασθένεια είναι ένας από τους τρόπους που διαθέτει η φύση για να σας επισημάνει ότι κάνετε καταχρήσεις.  Κατά συνέπεια, εάν εσείς δεν περιορίσετε τον εαυτό σας, τότε θα έρθει να σας περιορίσει η μητέρα φύση.  Είναι αλήθεια ότι στη Δύση έχουμε περισσότερες εκφυλιστικές ασθένειες λόγω της αφθονίας και της τάσης μας για υπερβολές και καταχρήσεις.

 

Οι Τέσσερις Σκοποί της Ζωής

1.  Η εκπλήρωση των υποχρεώσεών σας προς την κοινωνία.

2.  Η συγκέντρωση αποκτημάτων παράλληλα με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών σας.

3.  Η ικανοποίηση των νόμιμων επιθυμιών σας με τη βοήθεια των αποκτημάτων σας.


4.  Η συνειδητοποίηση ότι στη ζωή υπάρχουν και άλλα πράγματα πέρα από τις υποχρεώσεις, τα αποκτήματα και τις επιθυμίες.


Η Αγιουρβεδική φιλοσοφία πιστεύει ότι μόνο το άτομο που διαθέτει ισχυρή ανοσία μπορεί να είναι υγιές.  Οι θεραπευτές αναγνωρίζουν το ανοσοποιητικό σύστημα ως κομμάτι της φύσης (Θεία Μητέρα).  Αυτό το δώρο της είναι που μας δημιούργησε, μας συντηρεί, μας θρέφει και μας προστατεύει από τις εξωτερικές από εμάς επιθέσεις.  Όσο το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι ισχυρό δεν υποφέρουμε από ασθένειες.  Η αρχαία βεδική λέξη για την ανοσία σημαίνει «συγχώρεση της ασθένειας» - υπό την έννοια ότι οι αρνητικές σκέψεις και τρόπος ζωής αποτελούν αιτίες ασθένειας.  Επομένως, η ασθένεια δεν είναι παρά ένα μήνυμα ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε αλλαγές… μακάρι όμως να μπορούσαμε να το κατανοήσουμε!  Υπό αυτή την έννοια, η δύναμη προέρχεται από την αλλαγή των πεποιθήσεών μας για τα συμπτώματα.  Η θεραπεία θα έλθει εάν θεωρήσουμε τις κακοτυχίες σαν μια πρόκληση, εάν διώξουμε τις αρνητικές μας σκέψεις για ανθρώπους και γεγονότα.  Μπορούμε να μεταμορφώσουμε την ασθένεια σε «τέλεια ευκαιρία».  Η πνευματική υγεία, λοιπόν, είναι η δυναμική ισορροπία ανάμεσα στην έντονα ολοκληρωμένη προσωπικότητα του ατόμου και στη φύση (μια φύση που θεωρείται ότι περικλείει όλες τις πλευρές της ύπαρξης).  Αυτό όμως είναι δυνατό μόνο όταν οι άνθρωποι δεν ξεχνούν το χρέος τους προς τη φύση.

 Συνοψίζοντας:  η Αγιουρβέδα πιστεύει ότι η υγεία απορρέει από τη σχέση (τη συνεκτικότητα) που αναπτύσσεται ανάμεσα στο άτομο, στην προσωπικότητα, και σε όλα όσα υπεισέρχονται στην νοητική, συναισθηματική, ψυχική και πνευματική ύπαρξη.  Πιστεύει επίσης ότι η υγεία απορρέει από την καλή μας σχέση με τους άλλους, από την αναγνώριση των υποχρεώσεών μας προς τη μητέρα φύση, από τη συνειδητοποίηση των σκοπών μας και την επιδίωξη των νόμιμων στόχων μας στη ζωή.  Η Αγιουρβεδική φιλοσοφία υποστηρίζει τη σημασία του ισχυρού ανοσοποιητικού συστήματος, ότι η συγχώρεση είναι δύναμη και ότι η αθανασία τελικά δεν είναι απίθανη.

 

Η Θεωρία των Πέντε Στοιχείων

Σύμφωνα με τη Θεωρία των Πέντε Στοιχείων, η ανθρώπινη ύπαρξη είναι μια μικρογραφία του σύμπαντος.  Ο,τι υπάρχει μέσα στο ανθρώπινο σώμα, ακριβώς το ίδιο υπάρχει, με διαφορετική όμως μορφή, στο συμπαντικό σώμα.  Η Αγιουρβέδα πιστεύει ότι τα πάντα αποτελούνται από πέντε στοιχεία ή δομικά στοιχεία:  γη, νερό, φωτιά, αέρας και αιθέρας.  Οι ιδιότητές τους είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την κατανόηση των ισορροπιών και ανισορροπιών μέσα στο ανθρώπινο σώμα.
 
 
Η γη αντιπροσωπεύει την στερεή κατάσταση της ύλης.  Δηλώνει σταθερότητα, μονιμότητα και ακαμψία.  Παντού γύρω μας βλέπουμε βράχους και χώμα να αντιστέκονται στις φθοροποιές δυνάμεις του νερού και του ανέμου.  Το σώμα μας επίσης δηλώνει την γήινη/στερεή δομή του:  οστά, κύτταρα και ιστοί είναι φυσικές δομές μέσα από τις οποίες ρέει το αίμα και μεταφέρεται το οξυγόνο.  Η γη θεωρείται σταθερή ουσία.

Το νερό είναι το στοιχείο που χαρακτηρίζει την αλλαγή.  Στο εξωτερικό κόσμο βλέπουμε το νερό μέσα από τον κύκλο του να εξατμίζεται, να γίνεται σύννεφα, να συμπυκνώνεται, να γίνεται βροχή, το βλέπουμε να κινείται γύρω από τη στερεή ύλη, π.χ. σε πέτρες και βουνά, και τελικά το βλέπουμε να φθείρει την στερεή, ακίνητη ύλη καθώς ρέει από τα βουνά προς τη θάλασσα.  Βλέπουμε ποτάμια να μεταφέρουν διαλυμένο χώμα και θρεπτικές ουσίες, και μέσω αυτών να διεξάγεται οικονομικό εμπόριο αλλά και ανταλλαγή πληροφοριών και πολιτισμικών στοιχείων - βλέπουμε το υδάτινο σώμα της γης να θρέφει τη ζωή παντού.  Το αίμα μας, η λέμφος και τα άλλα υγρά κινούνται ανάμεσα στα κύτταρά μας και μέσα από τα αγγεία μας, χαρίζοντάς μας ενέργεια, απομακρύνοντας από τον οργανισμό μας τις άχρηστες ουσίες, ρυθμίζοντας τη θερμοκρασία, δημιουργώντας μαχητές των ασθενειών, και μεταφέροντας ορμονικές πληροφορίες από τη μια περιοχή στην άλλη.  Το νερό θεωρείται ουσία χωρίς σταθερότητα.
 
 
Η φωτιά είναι η δύναμη που μετατρέπει τα στερεά σε υγρά, σε αέρια και αντίστροφα.  Η θερμότητα του ήλιου λιώνει τον πάγο μετατρέποντάς τον σε νερό το οποίο, και πάλι λόγω της επίδρασης του ήλιου, εξατμίζεται.  Η φωτιά χαρίζει δύναμη στο νερό και στους καιρικούς κύκλους της φύσης.  Λόγω της ενέργειας του ήλιου ξεκινούν όλοι οι ενεργειακοί κύκλοι στη γη – συμπεριλαμβανομένης και ολόκληρης της τροφικής αλυσίδας.  Μέσα στα σώματά μας είναι η φωτιά (ενέργεια) που συγκρατεί τα άτομα μέσα στα μόρια, που μετατρέπει την τροφή σε λίπος (αποθηκευμένη ενέργεια) και μύες, που μετατρέπει (καίει) την τροφή σε ενέργεια, που δημιουργεί τα ερεθίσματα των νευρικών αντιδράσεων, τα συναισθήματά μας, ακόμα και την πορεία των σκέψεών μας.  Η φωτιά θεωρείται μορφή χωρίς ουσία.
 
 
 Ο αέρας είναι η αεριώδης μορφή της ύλης, η οποία είναι κινητική και δυναμική.  Σαφώς δεν μπορούμε να δούμε τον αέρα που φυσάει μέσα στα φύλλα των δέντρων, αλλά μπορούμε να τον αισθανθούμε.  Γνωρίζουμε πόσο σημαντικός είναι - πως μπορεί να ανταποκριθεί στην ενέργεια, να την απορροφήσει, και να την εκπέμπει – για παράδειγμα, όταν παρακολουθούμε ή βιώνουμε μια θύελλα, ένα τυφώνα ή ένα ανεμοστρόβιλο.  Αισθανόμαστε τον αέρα καθώς διαπερνά το λαιμό μας και εισέρχεται στους πνεύμονές μας – σε περίπτωση που αυτή η πορεία διακοπεί για περισσότερα από ελάχιστα λεπτά τότε συνειδητοποιούμε απολύτως πόσο σημαντικός είναι αυτός ο αέρας για την όλη ύπαρξή μας.  Μέσα στο σώμα μας, ο αέρας (οξυγόνο) αποτελεί τη βάση για όλες τις αντιδράσεις μεταφοράς της ενέργειας - π.χ. οξυγόνωση.  Ο καθαρός αέρας είναι απαραίτητο στοιχείο για να καίει η φωτιά.  Ο αέρας είναι μια άμορφη ύπαρξη.
 
 
Ο αιθέρας είναι ο χώρος μέσα στον οποίο συμβαίνουν τα πάντα.  Θα μπορούσε να παρομοιαστεί με το εξωτερικό διάστημα με τα εκατομμύρια μίλια μεταξύ των ουράνιων σωμάτων, ή τον εσωτερικό χώρο των σωμάτων μας όπου η σύσταση των ίδιων των ατόμων που μας απαρτίζουν είναι μόνο .00001 φορτισμένα μόρια και .99999 κενότητα.  Χώρος:  η απόσταση μεταξύ των πραγμάτων - αυτό που μας βοηθά να ξεχωρίσουμε το ένα πράγμα από το άλλο.  Αιθέρας είναι μόνο οι αποστάσεις που διαχωρίζουν την ύλη.

 

Τα Τρία dosha

Σύμφωνα με την Αγιουρβεδική φιλοσοφία, τα πέντε στοιχεία συνδυάζονται σε ζεύγη δημιουργώντας έτσι τρεις ισχυρές δυνάμεις (αλληλεπιδράσεις), οι οποίες ονομάζονται doshas.  Dosha σημαίνει «αυτό που αλλάζει», επειδή τα doshas, και μάλιστα το ένα σε συνάρτηση με τα υπόλοιπα, κινούνται συνεχώς με μια δυναμική ισορροπία.  Τα doshas είναι οι θεμελιώδεις ζωντανές δυνάμεις ή βιολογικές ιδιοσυγκρασίες.  Βρίσκονται μόνο στα ζωντανά όντα (παρόμοια με τις έννοιες της οργανικής χημείας), ενώ η ζωή υπάρχει χάρη στο δυναμισμό τους.

 

Τα πέντε στοιχεία συνδυάζονται δημιουργώντας τα τρία dosha (δυνάμεις)

 

ΑΙΘΕΡΑΣ          ΑΕΡΑΣ       ΦΩΤΙΑ           ΝΕΡΟ          ΓΗ
            \       /                        \         /       \        /
             VATA                           PITTA          KAPHA

 
Vata (va-ta), είναι μια δύναμη που ουσιαστικά αποτελείται από τα στοιχεία του αιθέρα και του αέρα.  Ανάλογα με τα ποσοστά του αιθέρα και του αέρα καθορίζεται το πόσο ενεργό είναι το Vata.  Η ποσότητα του αιθέρα (χώρος) επηρεάζει την ικανότητα του αέρα να αποκτά ορμή, όπως αυτή εκφράζεται στο Vata.  Μέσα στο σώμα, το Vata είναι κίνηση (ο δυναμικός συνδυασμός αιθέρα και αέρα), και στα έμβια όντα εκδηλώνεται σαν κίνηση των νευρικών ερεθισμάτων, του αέρα, του αίματος, της τροφής, των άχρηστων ουσιών και των σκέψεων.
_______________________________________________________________
Όταν η κίνηση του αέρα δεν περιορίζεται από το χώρο (όπως για παράδειγμα στον ανοιχτό ωκεανό), τότε αποκτά ορμή και γίνεται τυφώνας, δηλαδή άνεμος που κινείται με ταχύτητες πάνω των 150 mph (μίλια την ώρα).  Αντίθετα, όταν η κίνηση του αέρα περιοριστεί μέσα σε ένα κουτί, τότε δεν μπορεί να κινηθεί και χάνεται.
________________________________________________________________

Το Vata έχει επτά χαρακτηριστικά, τα οποία είναι:  κρύο, ελαφρύ, ανοργάνωτο, κινητικό, αραιό, ξηρό και τραχύ.  Οι ιδιότητές του αυτές είναι που χαρακτηρίζουν την επίδραση του Vata στο σώμα.  Υπερβολικά υψηλή ενέργεια Vata μπορεί να προκαλέσει εκνευρισμό, υψηλή πίεση του αίματος, αέρια και σύγχυση, ενώ από την άλλη το μειωμένο Vata μπορεί να προκαλέσει απώλεια αισθητικότητας, συμφόρηση, δυσκοιλιότητα και αδιαφορία.

 
Pitta (pit-ta) είναι η δύναμη η οποία ουσιαστικά δημιουργήθηκε από την δυναμική αλληλεπίδραση νερού και φωτιάς.  Αυτές οι δύο φαινομενικά αντίθετες μεταξύ τους δυνάμεις αντιπροσωπεύουν την μεταμόρφωση.  Δεν μπορεί η μία να πάρει τη μορφή της άλλης, αλλά μπορεί η μία να διαμορφώσει την άλλη και είναι απολύτως απαραίτητες η μία στην άλλη στις διάφορες ζωτικές διαδικασίες. 
Ο τρόπος με τον οποίο εκδηλώνεται το Pitta μέσα στο σώμα μας είναι οι διάφοροι μετασχηματισμοί που λαμβάνουν χώρα.  Pitta είναι τα ένζυμα με τη βοήθεια των οποίων πέπτεται η τροφή που καταναλώνουμε και οι ορμόνες που ρυθμίζουν το μεταβολισμό μας.  Στο μυαλό μας, η δύναμη του Pitta είναι που μεταμορφώνει τα χημικά / ηλεκτρικά ερεθίσματα σε κατανοητές σκέψεις.  Πολύ υψηλό Pitta μπορεί να προκαλέσει έλκη, ορμονικές διαταραχές, ερεθισμό του δέρματος (ακμή) και αρνητικά συναισθήματα (θυμός), ενώ πολύ χαμηλό Pitta προκαλεί δυσπεψία, ανικανότητα κατανόησης και αργό μεταβολισμό.  Η ενέργεια Pitta περιγράφεται με οκτώ χαρακτηριστικά που επηρεάζουν τον οργανισμό: ζεστό, ελαφρύ, υγρό, λεπτεπίλεπτο, οξύ, δύσοσμο, μαλακό και καθαρό.

__________________________________________________________________

Όταν βάζουμε  νερό στη φωτιά να βράσει, εάν η φωτιά είναι πολύ δυνατή το νερό εξατμίζεται και το τσουκάλι καίγεται.  Οταν βάλουμε πολύ νερό στο τσουκάλι, το νερό ξεχειλίζει και σβήνει τη φωτιά.
_________________________________________________________________

 
 
Kapha (ka-fa) είναι ουσιαστικά η ισορροπία μεταξύ νερού και γης.  Το kapha είναι κατασκευή και λίπανση - στην ουσία αποτελείται από τα χαρακτηριστικά των στοιχείων της γης και του νερού.  Υπό μία έννοια, το kapha είναι τα κύτταρα που αποτελούν τα όργανά μας και τα υγρά που τα θρέφουν και τα προστατεύουν.
Σύμφωνα με την Αγιουρβεδική θεωρία περί αιτίας και αποτελέσματος, πολύ υψηλό kapha προκαλεί βλεννώδεις συγκεντρώσεις στη ρινική κοιλότητα, στους πνεύμονες και στο κόλον.  Στο νου, δημιουργεί ακαμψία απόψεων, επιμονή σκέψεων, αδιαλλαξία.
________________________________________________________________
Όταν ρίξουμε μια χούφτα άμμο μέσα σε ένα δοχείο με νερό, τα δύο υλικά θα διαχωριστούν καθώς η άμμος θα καθίσει στον πάτο.  Μόνο για όσο διάστημα  τα ανακατεύουμε συνεχώς θα γίνονται ένα ομοιογενές ισορροπημένο μίγμα.  Η δύναμη του kapha είναι σαν το ανακάτεμα, που διατηρεί την ισορροπία.
________________________________________________________________
 

Μεταβαλλόμενες Δυνάμεις
Μέσα σε όλα τα έμβια όντα, αυτές οι τρεις ισχυρές δυνάμεις βρίσκονται σε μια συνεχόμενη μεταβολή και ισορροπία μεταξύ τους.  Σε αυτές οφείλεται η ύπαρξη της ζωής.  Στα φυτά, το Vata συγκεντρώνεται στα λουλούδια και στα φύλλα του (τα οποία βρίσκονται σε άμεση επαφή με το χώρο και τον αέρα), το kapha συγκεντρώνεται στις ρίζες (όπου αποθηκεύεται νερό στην αγκαλιά της γης), και το Pitta βρίσκεται στα αιθέρια έλαια, τις ρητίνες και τους χυμούς του φυτού (ιδιαίτερα σε μπαχαρικά που διεγείρουν την πέψη).  Κάθε φυτό έχει διαφορετικές συγκεντρώσεις Vata, Pitta και Kapha και έτσι μπορούμε να αλλάξουμε το ποσοστό των Vitta, Pitta και Kapha του οργανισμού μας χρησιμοποιώντας διαφορετικά φυτά αναλόγως.  Η κατανάλωση ριζωδών λαχανικών, γαλακτοκομικών προϊόντων ή ηρεμιστικών βοτάνων όπως βαλεριάνα, αυξάνει το kapha μας.  Η κατανάλωση βοτανικών ροφημάτων όπως γιασεμί ή ξηρών δημητριακών, αυξάνει την ενέργεια Vata, ενώ η κατανάλωση ζεστών, πικάντικων τροφών όπως καγιέν ή συμπυκνωμένων πρωτεϊνών όπως γύρη μελισσών, αυξάνει την τάσεις του Pitta μας.


Κλιματικές Επιδράσεις
Το κλίμα στο οποίο ζούμε καθώς και η αλλαγή των εποχών επίσης μπορούν να διαταράξουν την ισορροπία των Vata, Pitta και Kapha μας.  Τα θερμά καλοκαίρια ή τα θερμά κλίματα αυξάνουν το Pitta, τα ξηρά κλίματα ή το ψυχρό φθινόπωρο αυξάνουν το Vata, ενώ οι υγροί χειμώνες και τα υγρά κλίματα γενικά αυξάνουν το Kapha.
  
Τα Στάδια της Ζωής
Το στάδιο της ζωής στο οποίο βρισκόμαστε επίσης έχει επίδραση στην ισορροπία των Vata, Pitta και Kapha.  Η αύξηση της σύστασης του σώματος που λαμβάνει χώρα στην παιδική ηλικία λόγω της ανάπτυξης σημαίνει ότι η ενέργεια Kapha κυριαρχεί σε αυτό τον κύκλο της ζωής.  Οι ορμονικές αλλαγές που μας μετατρέπουν σε ενήλικες δηλώνουν ότι η πρώϊμη και η μέση ηλικία μας βρίσκονται υπό τις επιδράσεις του Pitta.  Καθώς μεγαλώνουμε, το σώμα μας συρρικνώνεται και αποστραγγίζεται δηλώνοντας με τον τρόπο αυτό την αύξηση των δυνάμεων του Vata.

 

Ο Αγιουβερδαικός Κύκλος

Όπως εκφράζεται από τον Jean-Pierre Le Blanc (του Aroma Jay, B.C., Canada)

Κύκλος Ι Kapha:  6:00 π.μ. – 10.00 π.μ.
Ολες οι κινήσεις επιβραδύνονται.  Εάν κοιμηθείτε πέρα από τις 6:00 π.μ. θα σας είναι πιο δύσκολο να σηκωθείτε από το κρεβάτι και όταν το κάνετε θα αισθάνεστε εξαντλημένος.  Οι τροφές που καταναλώνεται δεν θα πέπτονται τόσο καλά και κατά συνέπεια θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα ελαφρές.


Κύκλος Ι Pitta:  10:00 π.μ. – 2:00 μ.μ.
Ο μεταβολισμός σας φτάνει στο υψηλότερο σημείο του γύρω στις 12:00 το μεσημέρι.  Αυτή είναι η πιο κατάλληλη ώρα να φάτε το μεγαλύτερο ή πιο συμπυκνωμένο γεύμα σας και να πάρετε βιταμίνες για μέγιστη απορρόφηση.


Κύκλος Ι Vata:  2:00 μ.μ. - 6:00 μ.μ.
Διάστημα αυξημένης κίνησης και δραστηριότητας.  Το δείπνο σας πρέπει να είναι ελαφρύτερο από το γεύμα σας.  Η νοητική δραστηριότητα και οι συζητήσεις σας γίνονται ζωηρά.

Κύκλος ΙΙ Kapha:  6:00 μ.μ. – 10:00 μ.μ.
Η ενέργεια επιβραδύνεται και είναι η κατάλληλη ώρα για ύπνο και ξεκούραση.  Ο ύπνος έρχεται εύκολα και γρήγορα.  Εάν δεν πάτε για ύπνο μέχρι τις 10:00 μ.μ., μπορεί να στριφογυρίζετε άϋπνος στο κρεβάτι σας, ιδιαίτερα εάν έχετε φάει αργά.

Κύκλος ΙΙ Pitta:  10:00 μ.μ. – 2:00 π.μ.
Χρονικό διάστημα έντονων, έγχρωμων ονείρων και βαθύ ύπνου.  Εάν τύχει να ξενυχτάτε, ο μεταβολισμός σας μπορεί να αυξηθεί και αργά τη νύχτα να θελήσετε να καταναλώσετε κάποιο σνακ ή να κάνετε κάποια δραστηριότητα, πράγμα για το οποίο θα μετανοιώσετε την επόμενη μέρα.

Κύκλος ΙΙ Vata:  2:00 π.μ. – 6:00 μ.μ.
Αντιστοιχεί στα ανερχόμενα συμπαντικά ρεύματα τα οποία χρησιμοποιούν οι στοχαστές για να φτάσουν σε υψηλά πνευματικές καταστάσεις.  Εάν ξυπνήσετε στις 4:00 ή 5:00 π.μ. και κάνετε κάποια πνευματική άσκηση, αυτή θα σας ακολουθεί όλη την υπόλοιπη ημέρα ως εστιασμένη ενέργεια.  Εάν κοιμηθείτε πέρα από τις 6:00 π.μ., τότε θα πέσετε σε ληθαργικό χρόνο Kapha.


Επανάληψη του Κύκλου

 

Ισσοροπία και Σωματικοί Τύποι

Καθένας μας έχει γεννηθεί με μια μοναδική ισορροπία των Vitta, Pitta και Kapha, χάρη στην οποία ήμαστε αυτό που ήμαστε και παράλληλα προσδιορίζει τις δυνάμεις και αδυναμίες μας.  Δεν υπάρχουν δύο άνθρωποι απολύτως ίδιοι μεταξύ τους, αλλά λέγεται ότι υπάρχουν τρεις καθαροί τύποι και επτά συνδυασμένοι τύποι (αυτός ο διαχωρισμός χρησιμοποιείται για λόγους αξιολόγησης και αντιμετώπισης).  Για παράδειγμα, ένα άτομο που γεννιέται με υψηλό ποσοστό Pitta και μικρές ποσότητες Vata και Kapha λέγεται ότι είναι άτομο στο οποίο κυριαρχεί το Pitta.  Συγκρίνετε αυτή την Αγιουρβεδική άποψη του ατόμου-ασθενή με την άποψη του Δυτικού ιατρικού συστήματός μας όπου όλοι αντιμετωπίζονται με τον ίδιο τρόπο.                                      
 Εξαιτίας διαφόρων αλλαγών που γίνονται στο χρόνο, όπως αλλαγές κλίματος, εποχής, στάδιου της ζωής, διατροφής ή τρόπου ζωής, η ισορροπία μέσα μας μπορεί να διαταραχθεί.  Εάν το βάρος μας αυξηθεί κατά 30 λίβρες (περίπου 13 κιλά), τα νέα μας Vitta, Pitta, Kapha αλλάζουν.  Στην περίπτωση αυτή δεν θα νοιώθουμε «ο εαυτός μας» εκτός και επαναφέρουμε τον αρχικό συνδυασμό Vitta, Pitta, Kapha με τον οποίο γεννηθήκαμε.
Η Αγιουρβέδα μπορεί να βοηθήσει τα άτομα να ανακαλύψουν την αρχική ισορροπία τους και να επιστρέψουν σε αυτήν.

 

 

ΤΥΠΟΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΤΟ VATA

Τα άτομα στα οποία κυριαρχεί το Vata, είναι πιθανό ότι θα εμφανίζουν πολλά από τα παρακάτω χαρακτηριστικά: το σώμα τους είναι λεπτοκαμωμένο, άσχετα με το εάν είναι ψηλό ή κοντό, οι αρθρώσεις τους σπάνε εύκολα, ενώ ανωμαλίες διάφορων μορφών, μεταξύ των οποίων πιθανά προεξέχουσες αρθρώσεις, στραβά πόδια, δυσανάλογα σώματα με μακριά πόδια και κοντή μέση, σκολίωση ή ανομοιόμορφη δομή προσώπου (παραμορφωμένο ρινικό διάφραγμα και γαμψή μύτη, κλπ), αποτελούν μάλλον τον κανόνα.  Σε περίπτωση που πάρουν βάρος, αυτό συσσωρεύεται γύρω από τη μέση.  Το δέρμα τους έχει τάσεις ξηρότητας, είναι τραχύ και κρύο στην αίσθηση.  Το χρώμα του δέρματός τους είναι σκουρότερο από αυτό της υπόλοιπης οικογένειας.  Τα μαλλιά τους είναι σκούρα, ξηρά και σγουρά.  Τα δόντια τους είναι συχνά στραβά, προεξέχουν με κενά ανάμεσά τους ενώ τα ούλα τους έχουν την τάση να υποχωρούν.  Τα μάτια τους είναι μικρά, στεγνά, ζωηρά, μαύρα ή καστανά.  Η όρεξή τους χαρακτηρίζεται από διακυμάνσεις ή γενικά είναι μικρή, και πολλές φορές εάν απορροφώνται σε κάτι μπορεί να παραλείπουν γεύματα ή άλλες φορές γίνονται λαίμαργοι, φορτώνοντας το πιάτο τους με περισσότερα από όσα πιθανώς μπορούν να φάνε.  Τα δάκτυλα των χεριών και των ποδιών τους είναι μακριά και λεπτά με νύχια ιδιαίτερα εύθραυστα.  Όταν αρρωσταίνουν, έχουν μια τάση για επώδυνες και νευρικές διαταραχές.  Το αίσθημα της δίψας ποικίλλει και οι κινήσεις των εντέρων τους χαρακτηρίζονται από αέρια, ξηρά και σκληρά κόπρανα και δυσκοιλιότητα.  Σωματικά έχουν αρκετή ενέργεια, αλλά την ξοδεύουν εύκολα και μπορεί να εξαρτάται από την καφεϊνη, τη ζάχαρη και άλλα διεγερτικά για να συνεχίσουν.  Το μυαλό τους είναι ακούραστο, ενεργό, περίεργο, και δημιουργικό.  Υπό συνθήκες στρες μπορεί να αισθάνονται φόβο, ανασφάλεια και άγχος.  Εύκολα αλλάζουν γνώμη, έχουν καλή βραχυπρόθεσμη μνήμη αλλά ξεχνάνε εύκολα.  Συχνά ονειρεύονται ότι πετάνε, τρέχουν, πηδούν και φοβούνται.  Ο ύπνος τους είναι δύσκολος, διακόπτεται συχνά ενώ μπορεί να υποφέρουν και από αϋπνίες.  Η ομιλία τους είναι γρήγορη, χαοτική, παρορμητική και πολύ συχνά εκφράζονται με χειρονομίες.  Τα χρήματα περνάνε και φεύγουν γρήγορα από τα χέρια τους καθώς τα ξοδεύουν αυθόρμητα.  Ο σφυγμός τους είναι αδύναμος, άτονος και ακανόνιστος.  Οι τύποι στους οποίους κυριαρχεί το Vata διαφέρουν σημαντικά ο ένας από τον άλλο, αλλά μπορεί να μοιράζονται πολλά από τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

 

 

ΤΥΠΟΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΤΟ PITTA

Τα άτομα στα οποία κυριαρχεί το Pitta έχουν μέτριο σκελετό με καλές αναλογίες.  Μπορεί να παίρνουν ή να χάνουν βάρος με σχετική ευκολία.  Το δέρμα τους είναι συχνά λεπτό, λιπαρό, καίει εύκολα, με χάλκινο ή κιτρινωπό τόνο και είναι ζεστό στην αφή.  Οι φακίδες και οι κρεατοελιές είναι μάλλον συνηθισμένα ενώ εμφανίζουν και μια τάση για ακμή.  Ιδρώνουν εύκολα.  Τα μαλλιά τους είναι μαλακά, ξανθά ή κόκκινα, ασπρίζουν νωρίς και έχουν τάση για πρώιμη τριχόπτωση ή φαλάκρα.  Τα δάκτυλα των χεριών είναι καλοσχηματισμένα και συμμετρικά και οι βάσεις των νυχιών έχουν μια ροζ απόχρωση.  Το βλέμμα είναι κοφτερό, διεισδυτικό και τα μάτια συνήθως γκρίζα ή πράσινα με μια κιτρινωπή χροιά στο σκληρό χιτώνα (λευκό).  Εάν τα άτομα αυτά αρρωστήσουν θα εμφανίσουν πυρετό, φλεγμονές και λοιμώξεις.  Διψάνε συχνά.  Οι εντερικές κινήσεις τους είναι μαλακές, λιπαρές και χαλαρές, τρεις φορές την ημέρα ή περισσότερες.  Πρόκειται για άτομα ευφυή και αποφασιστικά με δυνατή μνήμη.  Υπό συνθήκες στρες μπορεί να γίνουν ευέξαπτα, κινητικά, να νοιώθουν θυμό και ζήλεια.  Τα όνειρά τους είναι έντονα, γεμάτα πάθος και έγχρωμα, ενώ ο ύπνος τους μέτριος και βαθύς.  Ο λόγος τους είναι έντονος, καθαρός, ρέων και μπορεί να γίνει προσβλητικός και σαρκαστικός.  Οι τύποι Pitta ξοδεύουν τα χρήματά τους συγκρατημένα και μεθοδικά.  Οι σφυγμοί τους είναι δυνατοί και ομαλοί.  Μπορείτε εύκολα να διακρίνετε ένα άτομο Pitta από το πάθος του, την κατευθυνόμενη ενέργεια και την αφοσίωσή του.

 

ΤΥΠΟΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΚΥΡΙΑΡΧΕΙ ΤΟ KAPHA

Το καθαρό Kapha αναγνωρίζεται πολύ εύκολα – μεγάλα σώματα σε μεγάλους σκελετούς.  Οι κάτοικοι της Χαβάης είναι τύποι Kapha.  Το δέρμα τους είναι παχύ (3/4'' στον πήχυ του χεριού), λιπαρό, κρύο στην αφή, χλωμό και πιο ανοιχτόχρωμο από άλλων στην οικογένεια.  Εμφανίζουν μέτρια εφίδρωση, παίρνουν εύκολα βάρος και το χάνουν δύσκολα.  Τα μαλλιά τους είναι πυκνά, λιπαρά, κυματιστά με πυκνά φρύδια και βλεφαρίδες.  Τα δόντια τους είναι δυνατά, λευκά, μεγάλα και καλοσχηματισμένα.  Εχουν μάτια μεγάλα και ελκυστικά.  Η όρεξή τους είναι αργή και σταθερή, παρόλο που μπορούν εύκολα να παραλείψουν κάποιο γεύμα χωρίς καμία επίπτωση.  Εάν ο τύπος Kapha αρρωστήσει, πολύ συνηθισμένα σ' αυτόν είναι η συμφόρηση, η υπερβολική ποσότητα βλεννών και η κατακράτηση υγρών.  Σπάνια υποφέρουν από δίψα, και οι κινήσεις των εντέρων τους είναι πυκνές, λιπαρές και τακτικές [μία φορά την ημέρα].  Ηρεμοι και ικανοποιημένοι, κινούνται αργά και ξοδεύουν ελάχιστη ενέργεια και η αντοχή τους είναι αρκετά καλή.  Στις αρνητικές τάσεις τους συγκαταλέγονται ο εγωκεντρισμός, η πλεονεξία και η υπερ-ευαισθησία.  Είναι σταθεροί, πιστοί φίλοι και συνεργάτες.  Δεν μαθαίνουν γρήγορα καινούργια πράγματα αλλά σπάνια ξεχνούν κάτι που έχουν ήδη μάθει.  Τα όνειρά τους είναι ρομαντικά και χαρακτηρίζονται από την ύπαρξη νερού.  Η ομιλία τους είναι αργή και μονότονη ή μελωδική.  Ξοδεύουν χρήματα αργά, κάνουν εύκολα οικονομίες και τα ντουλάπια τους φροντίζουν να είναι πάντα γεμάτα.  Ο σφυγμός τους είναι αργός και σταθερός.

 

Οι Επτά Μικροί Τύποι

Στην Ινδία όπου οι άνθρωποι παντρεύονται κυρίως με άτομα της ίδιας με αυτούς φυλής ή ομάδας, κυριαρχούν τύποι ενός dosha.  Στη Δύση όμως ήμαστε ένα κράμα ανάμικτο αφού στα περισσότερα μέρη ο καθένας μπορεί να παντρευτεί οποιονδήποτε επιλέξει, και κατά συνέπεια επικρατούν οι μικτοί τύποι των dosha.  Στον ανάμικτο τύπο συνήθως κυριαρχεί ένα dosha και ακολουθεί στενά ένα δεύτερο dosha.  Για παράδειγμα, ένα άτομο Vata-Pitta θα έχει περισσότερες και ισχυρότερες τάσεις Vata από Pitta, ενώ ένα άτομο Pitta-Vata θα έχει περισσότερα Pitta χαρακτηριστικά.  Τέλος, υπάρχει ο τύπος που ονομάζεται ισορροπημένων τριών dosha (Vata-Pitta-Kapha), και στον οποίο δεν κυριαρχεί κανένας τύπος. 

Οι τύποι VATA-PITTA (V-P) είναι λεπτοί όπως οι καθαροί τύποι Vata, γρήγοροι, φιλικοί, ομιλητικοί αλλά πιο τολμηροί και οξύτερης διάνοιας.  Δεν εμφανίζουν τις ακρότητες του Vata και δεν είναι τόσο ευέξαπτοι ή άστατοι.   Εχουν καλύτερη πέψη και μεγαλύτερη αντοχή στο κρύο, στο θόρυβο και στις φυσικές ταλαιπωρίες.  Συνδυάζουν τον έντονο δυναμισμό του Pitta και τη φαντασία του Vata.  Μπορεί εύκολα να πέσουν θύματα διαφόρων εθισμών και αυτό που χρειάζονται είναι σταθερότητα.

Οι τύποι PITTA-VATA (P-V) έχουν πιο μέτριο μυϊκό σύστημα από τους Vata-Pitta.  Επίσης κινούνται γρήγορα, έχουν καλή αντοχή, είναι συχνά κατηγορηματικοί, με φανερή ένταση, αλλά παράλληλα διαθέτουν την ευχάριστη προσωπικότητα του Vata.  Εχουν έντονη πέψη και πιο τακτικές κενώσεις από τον τύπο V-P ή V.  Υπό συνθήκες στρες, μπορεί να αντιδράσουν με φόβο ή θυμό, πράγμα που θα τους κάνει ανασφαλείς, νευρικούς και σκληρούς.  Τους αρέσει το φαγητό, έχουν καλή μνήμη και είναι ευφραδείς ομιλητές.  Η πολύ ζέστη συνήθως τους ενοχλεί.

 
 
Οι τύποι VATA-KAPHA (V-K) συνήθως αναγνωρίζονται δύσκολα από τα ερωτηματολόγια λόγω των αντιθέσεων που εμφανίζουν σε πολλά χαρακτηριστικά τους και της αναποφασιστικότητας του Vata.  Συχνά έχουν τον λεπτό σκελετό των Vata και τη χαλαρή, άνετη συμπεριφορά των Kapha.  Γενικά είναι ήρεμοι άνθρωποι εκτός και πιεστούν.  Συνήθως είναι γρήγοροι και αποδοτικοί και γνωρίζουν την τάση τους Kapha να χρονοτριβούν.  Τους αρέσει να μαζεύουν και να κάνουν οικονομίες, ενώ απεχθάνονται το κρύο.  Μπορεί να έχουν αργή ή άτακτη πέψη.

 
Οι τύποι KAPHA-VATA (K-V) μοιάζουν με τους τύπους V-K αλλά εμφανίζουν πιο συμπαγή κατασκευή και είναι πιο αργοκίνητοι.  Είναι επίσης ήρεμοι άνθρωποι και μάλιστα πιο χαλαροί από τους V-K, αλλά με λιγότερο ενθουσιασμό.  Εχουν την τάση να είναι αθλητικοί και πιο δυνατοί.  Μπορεί επίσης να εμφανίζουν πεπτικές ανωμαλίες, να διαμαρτύρονται για το κρύο και να υποφέρουν από συγκεντρώσεις βλεννών.

 
Οι τύποι PITTA-KAPHA (P-K) έχουν την ένταση των Pitta μέσα στο ισχυρό σώμα των Kapha.  Είναι περισσότερο μυώδεις από τους τύπους Kapha, και αποκτούν γρήγορα όγκο.  Η προσωπικότητά τους εμφανίζει την σταθερότητα του Kapha σε συνδυασμό με την δύναμη του Pitta και μια τάση για θυμό και επικρίσεις.  Ο συνδυασμός είναι καλός για αθλητές, αφού χαρακτηρίζεται από ενέργεια και αντοχή.  Δεν παραλείπουν ποτέ γεύματα, ενώ χαρακτηρίζονται από την πέψη των τύπων Pitta και την αντοχή στις ασθένειες των τύπων Kapha.

 
Οι τύποι KAPHA-PITTA (K-F) είναι άνθρωποι που έχουν τη δομή των Kapha αλλά είναι πιο παχιοί από τους τύπους P-K.  Εχουν στρογγυλό πρόσωπο και σώμα, κινούνται πιο αργά και είναι πιο χαλαροί από τους P-K.  Παρουσιάζουν μια σταθερή ενέργεια και μεγαλύτερη αντοχή από τους τύπους P-K.  Τους αρέσει η άσκηση αλλά παρακινούνται πιο δύσκολα να γυμναστούν από τους τύπους P-K.  Μπορεί να είναι αλαζονικοί και αδιάφοροι στην κριτική.

Οι τύποι VATA-PITTA-KAPHA (V-P-K) είναι αυτοί που περιγράφονται πιο δύσκολα απ’ όλους τους υπόλοιπους διότι έχουν ίδιες ποσότητες από όλα τα dosha.  Πρόκειται για τους πλέον ισορροπημένους τύπους με τάσεις μακροζωϊας, καλής υγείας και ανοσίας.  Οι Αγιουρβεδικοί γιατροί ισχυρίζονται ότι εάν διαταραχθεί η ισορροπία αυτών των τύπων, η θεραπεία τους είναι η πιο δύσκολη.  Υπάρχουν ελάχιστοι πραγματικοί τύποι V-P-K.  Οι άνθρωποι που νομίζουν ότι είναι V-P-K συνήθως τελικά είναι ένας μικτός τύπος δύο dosha.

Detox.gr